6/3 -2011[Sara tävlar]


Kommentarer
Postat av: Sara

Min plutt :) Han va så duktig!

2011-03-06 @ 20:44:42
Postat av: Nathalie

Från början vallade dom i Australien, där dom härstammar.

Så förr kunde man valla med dom, men då BC "leder" och är så grymma i vallningen väljer man oftast BC om man lika ska hålla på med det. Eller Working Kelpie, vissa gener har kvar riktigt mycket vallning tror jag.

Men så började Australian Kelpien bli en egen ras. Tidigare fick man regga sin hund som WK eller AK, vilket man ville (gamla systemet). Men nu är det mer bestämt och strukturerat att AK är inte samma ras som WK. Tidigare kunde man nämligen blanda när man parade.



Tiias pappa är EGENTLIGEN WK. Men när man fick välja att regga sig i gamla systemet så reggade han sig till en AK. Därav kunde Tiias mamma (som är AK) paras "lagligt" med den pappan. Så därav Tiias tantecken som kan synas på vissa bilder ;) Och dessutom är AK mer kraftiga än WK. Eftersom Tiia just har dessa föräldrar är hon lite späare än andra AK.



A-Kelpien är mer avlade för, ja dels utseende, men bruks och annat än bara vallning.

Medans W-Kelpien är mer vallning och se ut i princip hur som helst tycker jag :P Då dom mest är för arbete.

2011-03-06 @ 21:07:52
URL: http://www.nabo.se
Postat av: Jennifer

Sv: Jajamen, det gjorde de! :) Och ja, jag köpte en för kanske två månader sen, toppen, haha! :)

2011-03-06 @ 21:51:27
URL: http://jenniferkivinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback