Valpkurs del 6

Den här gången skulle vi utöka uppletandet en aning och tog oss ut is skogen för att trampa upp en sökruta där vi skulle lägga hundarnas leksak.


Det pinntokiga monstret tyckte han var otroligt duktig som hittade nya pinnar att ta in hela tiden. Han tyckte det var lattjo lajbans att få ränna runt i skogen och hämta pinnar för att sedan sticka ut igen.
Vi testade en gång till och jag gick kortare och var mer tydlig.
Då sprang han fram till leksaken, och när jag stod och berömde stack han för att hämta en pinne. Jag skickade ut honom på nytt och gick närmre med honom. Han sprang fram och tog den, sedan rallade han runt i skogen och var överlycklig. Matte var väl inte lika glad, så det får vi jobba bättre på.
Vi gick en och en in till skogen och under tiden det var ekipage ute tränade vi på koppelgående runt de andra deltagarna, inkallning och gå över tröskel.
Instruktören hade lagt plankor från lydnads hinder framför oss, och där skulle vi sätta hunden jämte oss kommendera "stanna" och sedan själva gå över och sedan tillbaka och berömma. Det var han riktigt duktig på, dock visar han inte det hemma, haha.
Inkallning och gå runt de andra deltagarna gick perfekt. Fick guldstjärna och massa beröm av de andra deltagarna då Boba var den en av få som sökte ögonkontakt hela vägen runt.
Så en aning mallig blev jag.

Inne somnade han nästan innan han hann sätta sig ner.

Nästa gång ska vi ut till skogen och lägga spår.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback