17/12 -2013[Bruksanvisning, tack]

Jag tycker inte de borde avskaffas, men jag tycker man borde få gå kurs, eller iallafall få en bruksanvisning med på köpet.
Det är flexikopplet jag pratar om.
 
Flexikoppel är jätte bra att ha om man vill ha hunden springades lite vind för våg om man inte vågar/kan släppa den lös.
Visst finns det linor också, men de har inget handtag. Lite så tänker jag.
 
Men så finns det de däringa som inte har en aning om vad kopplet är till för eller vad de har i andra ändan.
 
 
För många gånger har vi haft hundar på tok för nära oss och ägaren på tok för långt ifrån.
Vad gör majoriteten då?
Jo, ingenting, nada, nichts, njet NOT A FREAKIN THING!
 
Härrom dagen, såg jag en kvinna låta hunden springa ut på en traffikerad väg (60 väg), när det kom en bil längre bort och hon kallar inte in den, fångar inte in den i kopplet, nej hon lullar bara vidare.
 
Det här är så skrämmande, för vem är det som åker på skiten om min hund skulle bita den lilla provocerande tussen som är all over hennes ansikte, jo det är ju jag.
 
Kan de inte lära sig hur det funkar innan de beger sig ut på större vägar där de kan träffa någon.
 

Kommentarer
Postat av: Lilla Fröken Dobermann

Håller helt och hållet med. Det borde finnas lite bättre "flexivett".

Jag använder flexi rätt flitigt på mina tre hundar men känner inte att det är lämpligt vid en väg. Det använder vi i skogen där jag skulle haft dom lösa annars.

Svar: Precis samma gör jag :) Enklare att hålla i än en lina. Tycker det är skönt att de kan springa lite, fastän de är kopplade. Men som sagt, man ska kunna vad den saken man har i händer gör och KAN göra ;)
fredaom.blogg.se

2013-12-17 @ 18:45:51
URL: http://www.lillafrokendobermann.se
Postat av: Jobus

Flexikoppel… Det gav vi upp för många år sedan :P Men nog träffar man på andra med det… Så många gånger man blivit bränd av linorna, och så många gånger mina hundar trasslats in och fastnat i andra hundars flexikoppel för att ägarna låter dem springa runt oss…
Nä, ush @.@
MVH

Svar: Aj aj, fy fanken vad ont det kan göra! Förstår varför du la ner det då. Men jag har inga problem när jag har det i näven, än så länge *peppa peppa* ;)
fredaom.blogg.se

2013-12-17 @ 19:09:13
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Siv-Rut

Man känner ju för att gasa lite extra när de där tussarna flyger fram som virvelvindar mot bilarna.

Svar: Siv rut! Haha, passa sig ;)
fredaom.blogg.se

2013-12-17 @ 19:16:58
Postat av: Lisa

Jag ropar "Betalar du?" till folk som inte har vett nog att samla ihop sin hund. Det har en tendens att sätta fart på dem. Har också sett folk som har hundarna "halvt lösa" intill bilvägar. Ren fucking idioti. Hade man låtit sina barn springa runt likadant? Nope. Så varför ska hunden? Det är ju trots allt så många som påstår att hunden är lika mycket värd för dem som deras barn - visa det då!

2013-12-18 @ 20:39:43
URL: http://lathundarna.weebly.com
Postat av: Kim och Hera

Nu vet jag att den här kommentaren är helt off topic, men ÄNTLIGEN har jag tagit mig i kragen och läst igenom din blogg,det jag missat. Du är så klok. Hej igen, jag har saknat att läsa!

2014-01-04 @ 21:16:52
URL: http://www.herak.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback