20/11 -2013[nosen i backen]



Jag har tre snabb-kisserunder på våran gata. De tar 8, 12 respektive 18 minuter att gå. 

Det finns en kvinna i vårt kvarter som har en schnauzer, och det slår aldrig fel att de har kommit 10 meter från det att vi började gå till vi kommer tillbaka oavsett vilken runda vi går. 
Hur det kommer sig? Jo den lille killen har så mycket att nosa på, nosen nosar av varenda liten kvadratcentimeter. 

Det får mig att komma till dagens lilla fråga som är tvådelad. 


Hur mycket får er hund nosa på er promenad och hur länge får den stå och nosa på samma fläck?

Kommentarer
Postat av: Andrea

Mille får typ snusa några sekunder på de ställen som intresserar honom. Skulle han stanna väldigt länge säger jag bara åt honom att vi ska gå och så följer han snabbt med. Tkr inte det är något problem med snusningar bara han inte gör det allt för ofta och inte vill röra på sig ;)

Svar: Håller med dig. Går vi en vanlig promenad, som vi gör 3 av 4 gånger, ger jag Disa frikommando att få lukta av ett område, men sen går vi vidare och så får hon gå vid min sida tills vi kommer till nästa. Men hon får snusa mesta del av promenaden, jag vill inte att hon ska stanna på en specifik fläck och drömma sig bort.
fredaom.blogg.se

2013-11-20 @ 11:50:15
URL: http://sporthund.blogg.se
Postat av: Diana

Du vet som jag hur Killroy är, vill nosa på allt, men får inte stå kvar

Svar: Haha, fast han har blivit bättre sen kastrering tycker jag. Det känns som han inte förstår varför han står och nosar ;)
fredaom.blogg.se

2013-11-20 @ 12:57:01
Postat av: Jobus

Oj, jag har själv tyvärr ingen tålamod att ge dem den friheten :3 Jag har två pojkar som vill lukta och markera överallt på promenaden. Och om det är tikkiss så måste de slicka i sig det… Så jag låter dem lukta en kort stund, och säger till dem så fort lilla tungan kommer ut… Jag vill inte att de slickar, dels för att det är vidrigt och kan vara dåligt, samt för att de verkligen skulle gå med nosen i backen konstant om jag inte drog dem vidare.
Så jag låter dem nosa så länge de inte slickar… Men jag vill helst kunna gå på promenad utan att behöva stanna överallt. Så jag låter dem inte nosa överallt.
Jag gillar teoretiskt promenader i hög takt :P men det hanliga könet vill inte alltid samarbeta! hehe
MVH

Svar: Jag gillar med promenader i rask takt, och ska nosen vara i backen hela tiden och att vi ska stanna för just där borta luktade spännande förstör det promenaden. Men självklart får hon nosa, men under de promenaderna stannar vi inte för att nosa på specifik fläck.Kan tänka mig att det är mer spännande med dofter för hanar ;)
fredaom.blogg.se

2013-11-20 @ 14:50:43
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Sara

Haha jag har sett detta hos mina grannars hundar också fattar inte att de har tålamod att vänta hela tiden. Klart min får lukta men vi ska gärna komma någonstans också kan tillåta att hon får stanna ibland men oftast så vill jag att vi går sedan får hon gärna lukta på allt när hon är lös. :)

Svar: Jag håller helt med, vart hittar man tålamodet till det.Men sen är vi alla olika och tur är väl det ;)
När Disa är lös flyger hon fram och tillbaka så jag undrar om hon hinner lukta ens lite ;)
fredaom.blogg.se

2013-11-20 @ 15:02:23
URL: http://skrollis.blogg.se
Postat av: Amanda

Intressant fråga! Mina mina får gärna "kolla facebook" på morgonpromenaden i de första 5 minutrarna (måste ju få kolla av sina kvarter - vilka som varit ute redan och om det passerat någon ny intressant filur). Men på längre rundor så vill jag ha lite tempo så det blir oftast bara i början av promenaden, tills de fått ur sig lite kiss och bajs.

Mina är kastrerade så de går inte runt och markerar på samma sätt. Men visst får de snusa lite så länge vi är på väg i samma riktning och det inte sinkar ner promenaden helt ;)

Svar på din kommentar:

Det är verkligen det svåraste av allt, att hålla lugnet själv. Jag märker direkt på Leo när jag är ute med honom utan lillbrorsan, när det är bara han och jag - att det är en enorm skillnad. Han slappnar av med, går med avslappnade rörelser och öppen mun istället för att spänna sig så jävligt.

Och varför är det så? Jo, för att JAG är mer avslappnad förstås! :)

Svar: Haha, "kolla facebook"! Helt underbar jämförelse ;)
fredaom.blogg.se

2013-11-20 @ 19:30:32
URL: http://amnole.wordpress.com
Postat av: Lisa

Det beror helt på varför vi är ute. Är vi ute för att han ska rastas, ja, då får han lukta så mycket han vill och i princip så länge han vill (han är inte precis känd för att nosa länge på samma plats). Det är trots allt för hans skull vi är ute. För att inte komma försent till dagislämning och jobbet så planeras 10 minuter extra in på rastningstiden just för att vi ska slippa stressa.
Är det en långpromenad kan jag ta mig friheten att styra upp nosandet mer, men fortfarande är vi trots allt ute för hans skull så det tillåts.
Är vi däremot ute på uppvärmningsrunda innebär det att rastningen med allt vad pee-mejlläsning heter redan är avklarad, och nej, då får man inte stanna och dofta eller skvätta. Under nedvarvningen styrs det även där upp rejält, men det är okej så länge han inte står och blir kall.

Svar: Duktig du är på att planera :) Sånt kan inte jag, eller jo jag kan planera men inte utföra det ;)
fredaom.blogg.se

2013-11-21 @ 10:02:02
URL: http://lathundarna.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback