13/2 -2014[Cykeläventyr]

Jag har tänkt mig börja cykla med Disa några dagar i veckan. Men har ett litet problem jag vill ha hjälp med.
 
När vi cyklar har jag nosgrimma på henne, dels för att hon bli så stark och för att jag ska kunna cykla om mötande och ibland funkar det även på hundmöten.
Dock är det en ond cirkel med nosgrimman. Hon blir stressad och än starkare. Känns inte så sjysst att jag får "dra" mig till henne vart femte meter eller att hon ska springa med huvudet snett för att kopplet tar slut men inte hennes vilja. 
Jag kommenderar henne otroligt ofta att hon ska cykla vid min sida, men ett, tu, tre är hon iväg.
 
Är hon lös går det bättre, men då kan jag inte möta någon, och den säkerheten finns inte om jag inte väljer att cykla inomhus.
 
Har jag sele på henne, kan jag inte få stopp på henne för hon kutar.
 
Finns det några bra tips där ute så är jag villig att ta till mig dessa och utöva dem.
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag har fått tipset att sätta åbäket i sele i en springer av gammal modell och sedan bara bromsabromsabromsa en eller ett par km tills han fattar att han ska hålla jämn fart med cykeln. Tyvärr har jag ingen lämplig cykel för detta så jag kan inte prova, men vet de som testat på sina pälsar av div storlek som blivit överraskade över effekt. Så det får väl bli mitt oprövade tips helt enkelt :)

2014-02-14 @ 20:55:21
URL: http://lathundarna.weebly.com
Postat av: Jonna

Finns en ställning man kan sätta på cykeln med en hög vajer typ. Då kommer dom inte längre än till det du tillåter. Dock gäller det nog att du är stark och har balans om det börjar svaja.

2014-02-16 @ 07:28:34
Postat av: Jonna

http://djurmaxi.se/cykelfaste-biker-set-p-2782.html

En sån tänker jag på.

2014-02-16 @ 07:31:32
Postat av: Lisa

Sv: Kopeltränandet - ett par promenader, nu verkar han ha fattat och det är bara att köra på i olika miljöer med samma krav.
Cykel - jag var orolig för samma sak, men tipset kommer från en tjej med en dobermannhane som även han drar på som ett as. Hon har för säkerhets skull även ett koppel i näven (vet inte om hon kör halsband eller grimma) som säkerhetsåtgärd ifall nåt skulle hända. Reservdel till springern har hon fäst under sadeln.

2014-02-16 @ 12:28:40
URL: http://lathundarna.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback