12/1 -2014[Träna gärna fast inte här, eller?]

 
I många hundbloggar jag läst förekommer det nästan ett och samma problem.
Lösspringade hundar.
 
Nu är det givetvis skillnad på folk med hund och folk med hund. 
 
Men jag tar åt mig när folk skriver "kan man inte ha den lös så ha den kopplad!". Jag håller givetvis med, men som sagt det är skillnad på folk med hund och folk med hund, så de ska alla inte dras över samma kam.

När jag får en lösspringade hund mot mig, försöker jag mota bort den tills ägaren kommer och tar undan den. Jag har full förståelse varför hunden känner suget på att hälsa på oss, och jag tar lätt på det då det kan hända alla och att jag dessutom har samma problem.
Men däremot kan jag bli sur om de inte ber om ursäkt även då det inte var någon fara. Man ska inte ta för givet att allt är okej bara för att jag själv har hund.
 
 
Jag tränar väldigt mycket på Disas inkallningar, och att just kunna ha henne lös även om vi möter folk.
Men min fråga är då, vart ska vi få träna på detta?
Inhängnade rastgårdar där vi inte möter något annat än ett blåsande löv eller gren som faller?
 
Sådana kommentarer får mig att känna mig ovälkommen till brukshundsklubbar, skogar, mm.
 
Det är ett problem vi har, och ett problem som vi försöker väldigt på att få bort, varför ska vi känna oss så mindre värda på grund av det?
 
 

Kommentarer
Postat av: Bella Eriksson

Väldigt bra skrivet tycker jag! :)

Svar: Tack :)
fredaom.blogg.se

2014-01-12 @ 15:12:57
URL: http://flattefnatt.weebly.com
Postat av: Marion

Jag har en hund, som inte skulle reagera possitivt om din hund kom framspringande till honom. Om han då biter din hund, är det jag som får stå för kostnaden. Om din hund inte lyssnat på när jag säger nej och vänder, finns risk att din hund får en spark.
Har du inte 100% inkallning borde du tänka på att din hund kan råka illa ut, just pga av såna hundar som min egen. Har du inte 100% inkallning och hunden går fram till en hundrädd - det är respeklöst från din sida att då ha hunden lös.
Du kan mao inte träna med hunden lös, någon annanstans än på någon hundklubb,el i inhägnat område.
Min egen drar på vilt - han kan därmed inte vara lös i skogen. Långlinan är därför vår bästa vän.

Svar: Jag gillar verkligen inte att du talar om att du ska sparka någon hund. Låter riktigt illa även om det är självförsvar för dig eller din hund.Jag har inte min hund lös där jag vet att det går folk hela tiden. Jag letar upp ställen där jag vet att det är folktomt, men man kan aldrig vara 100%. Finns kanske någon som tänkte samma tanke som mig just den dagen.
Jag är inte ett dugg respektlös eller nonchalant. Kallar alltid in henne när jag ser något eller känner att det vore bättre att ha henne intill mig. Jag har FULL respekt för hundrädda och ser till att hon går ordentligt vid min sida när jag möter och går förbi någon.
fredaom.blogg.se

2014-01-12 @ 16:42:15
URL: http://whyakin.hundrapport.se/
Postat av: Anonym

Tycker absolut att man ska be om ursäkt om det kommer en lös hund fram till en annan hund eller annan människa för en delen. Måste visa respekt för varandra.
Och klart man måste få träna på problemet man har. Hur ska man annars bli av med problemet?
Tänkvärt det du skrivit!

Svar: Precis, det gör jag alltid. Fast ibland har personen hunnit gå innan jag fått chansen till det.
Tack!
fredaom.blogg.se

2014-01-12 @ 17:07:50
Postat av: Fredric

På en brukshundsklubb är alla välkomna just för att det är bruksklubb och där man stöttar varandra, lär av varandra, ger varandra tips och idéer. En bruksklubb är öppen för alla och det finns många duktiga instruktörer att ta hjälp av!
Hos oss är du hjärtligt välkommen. Liten chihuahua eller stor varghund spelar ingen roll. Alla är välkomna!

Svar: Det låter som en dröm Fredric. Vart exakt ligger den brukshundsklubben, vill gärna besöka den :)
fredaom.blogg.se

2014-01-12 @ 17:11:10
Postat av: Anette

Min förra hund var världsbäst på att dra fram till andra hur mycket inkallning jag än tränade. Men alltid först ett ursäkt till den drabbade! Har haft tur och inte stött på några aggressiva hundar. Klart jag förstår dom med en aggressiv hund att dom inte vill få besök av mitt yrväder men oftast är den ägaren så aggressiv av sig själv och ropar och jobbar med kroppen så hunden brukar inte vilja gå fram ändå.
Skogen är ju fantastisk och vart annars ska man träna inkallning?

Svar: Skogen har alltid varit ett bra ställe för oss att träna på. Jag brukar välja skogar där jag vet att det är folktomt mer eller mindre och träna på en hel del och låta henne springa med eller utan lina.
fredaom.blogg.se

2014-01-12 @ 17:15:19
Postat av: Greta

Hundmänniskor är ju som hästfolk. Finns bara en åsikt och det är din egna. Ingen har rätt, alla har fel. Slår sig på bröstet och hävdar att det bara finns ett sätt - MITT!
My way or the highway.
Vad sägs om lite ge och ta och lite respekt för varandra och varandras problem. Man är sig själv närmst men lite hurra rop och pepptalk är det enda som behövs ibland.
HEJA, KÄMPA PÅ!! NI ÄR DUKTIGA!!

2014-01-12 @ 17:32:22
Postat av: Jobus

Som du skriver är det skillnad på "Folk med hund och folk med hund" :) Jag stör mig mest på de lösa hundar som springer över mina kopplade hundar (Chihuahuas) eller som börjar jaga min rädda tik. Och då ägarnas attityder blir "Min hund är snäll, det är ingen fara", samtidigt som min tik skriker och mina andra två blir rädda för att hunden trampar på dem…
Lösa som nyfikna springer fram har jag ingenting emot :) Jag brukar själv hälsa på dem haha (och mina hundar brukar även känna av om det är en okontrollerad hund, eller bara en nyfiken trevlig hund), och de brukar ofta gräva i godispåsen jag har runt midjan :P Träna måste man få göra så länge hunden i sig inte är farlig. Och om det någon gång blir lite stökigt så räcker det med ett "förlåt". Man måste ju få utvecklas utan att folk blir aggressiva.

Tyvärr tenderar folk (inkl mig själv) att reagera på vana. Jag träffar ofta på okontrollerade hundar som skrämmer mina, medan ägarna står längre bort och pratar… De är arroganta och respektlösa. Så då är det lätt att man drar alla över en kant. Men när man tänker i lugn och ro så är det ju stor skillnad mellan hundägare och hur de agerar. Man får ju inte låta kritiken slå de som är oskyldiga.

MVH :)

Svar: Den där arrogansen eller nonchalanta attityden är så otroligt tråkig och som du säger så är det pga sådan man drar många över en kant, tills motsatsen är bevisad ;)
Smart att ha en godispåse med sig. Ska jag köra med och kasta ut godis och hoppas att den lösa hunden gillar godis ;)
fredaom.blogg.se

2014-01-12 @ 17:49:05
URL: http://diddisdagbok.blogg.se
Postat av: Elin o Olle

Lång lina, de har ja haft på min o tränat mkt inkallning o skvaäller träning, idag kan han vara lös då o då, vi har vissligen inte mött någon nu när han varit lös, men han har lyssnat iaf.
o de kan hände att en hund sticker, de kan även hända elit hunden, men ja blir riktigt sur (kanske för ja bara mött den delen som inte ber om ursäkt?)
för min hund har blivit påflugen 2 gånger av lösa hundar så ja litar inte på lösa hundar... så kommer en lös hund tar ja min bakom mig o sparkar mot hunden (aldrig på den men mot den för den ska hålla sig borta)
men sen e de som du säger skillnad, ser ja att ägaren reagerar o skyndar sig fram, de e en sak o de e acceptabelt (enligt mig, för då e de täcken att dem vill få in sin hund o även den typen av ägare ber om ursäkt)
sen finns de dem som inte bryr sig...

2014-01-12 @ 17:51:46
URL: http://teamtollare.blogg.se/
Postat av: Linn

Jag tycker faktiskt att du bör ha lina/flexi tills det att hunden kan kallas in med störning. Jag har två hundar som blivit osäkra vid hundmöte pga människor som tänker som du. Sen kan jag tänka lite som så att om din hund går fram till en hund som hatar andra hundar och din hund blir skadad, är det verkligen värt att släppa lös innan inkallningen sitter då? Är man inte mer rädd om sin hund?

2014-01-12 @ 19:09:37
Postat av: sofie

Jag förstår att du vill ha din hund lös och precis som du skriver så kan man inte veta om någon annan den dagen också är i skogen. Jag tycker precis som du att man ska vara respektfull om ens hund har sprungit fram till någon annans hund.

Men jag tycker att du ska tänka så här i stället. Vad hade du själv tyckt om en hund kom fram till din hund som var nyopererad och inte fick stressa upp sig, eller om du hade en hund som var ovaccinerad och inte får hälsa på andra hundar pga sjukdomsrisken. Eller att du har en hund som blir förbannad rent ut sagt om en främmande hund kommer fram och du måste ta i för allt vad du är värd för att din hund inte ska skada den andra hunden. Jag tror inte då att du snällt står och väntar ut den andra hunden. Kanske blir du själv biten i den här situationen av din egen hund som blir frustrerad.

Se till att störningsträna din hund så du vet att den kommer på inkallning. Det finns inget bättre än att se sin hund lös men med det så måste man även respektera sina medmänniskor med hund och att de kanske inte vill ha en främmande hund springa fram till en.

Svar: För det första skulle jag välja att gå någon annanstans med min nyopererade hund, välja det stråk där jag vet att jag möter minst störningar. Hade jag haft en aggressiv hund hade jag inte släppt den lös förutom på inhängnader.För det andra så verkar majoriteten ta detta på så otroligt fel sätt.
Jag respekterar allas åsikter till fullo, men efter debatten på facebook verkar det bara vara en hetsjakt på vad som är rätt och fel.
Det är sådana här kommentarer som jag skrev om som får mig att känna mig ovälkommen överallt och mindre värd.
fredaom.blogg.se

2014-01-12 @ 22:53:18
Postat av: Lisa

Med åren har jag lärt mig vidden av att hitta ett bra träningsgäng samt veta vart pärlorna till träningsställen finns. Har en handfull seriösa, peppande tjejer att träna med (när vi alla har tid att samlas vill säga...)och som alla sitter vi på olika erfarenheter, kunskap och lösningar och behövs det har vi en nerlagd flygbana att träna på. Alla vet villkoren och alla hjälper till. Brukshundsklubben är jag såpass ny på att jag inte har koll på den än (dock fått ett positivt intryck av många av personerna där och den hjälpsamhet som råder), men det känns ju som att om man inte kan träna hund där, vart kan man då träna?? Sen att man inte kan släppa hunden lös när andra tränar, det säger sig nog en hel del självt. Men nånstans måste man ju börja sin störningsträning och varför inte där?

Jag (läs; pälsen) är en av alla de som ständigt drabbas av lösa hundar som kommer farande med tänderna farande. Jag har även som ovan (?) nämner blivit frustrationsbiten av pälsen då han ju gärna tuggar lite på andra hundar som kommer fram om han bara får möjlighet till det (ja, okej, mina armar och ben har kommit ivägen när tänderna flugit på jyckarna, men i alla fall). Dock! Hade ägarna till dessa frågat om vi kunde träna tillsammans med hundarna - vid ett annat - riggat - tillfälle hade jag inte nekat dem. Då vet jag ju att ägaren inte är ytterligare ett hopplöst fall av förnekelse och förträngning. Än har jag inte träffat på en sådan ägare utan enbart förlorade fall, men hoppet är ju det sista som överger en - har jag hört. Precis som du skriver så är det skillnad på folk med hund och folk med hund. En del skiter i't och det får liksom funka (vilket det ju uppenbarligen inte gör eftersom allmänheten drabbas av deras ignorans), andra tränar, svettas, nöter och kämpar för en förbättring. Det är förbaskat viktigt (och om man bara anstränger sig även jävligt lätt) att kunna se skillnad på dessa.

Med tanke på det skitnödiga beteendet pälsen har haft kan jag mycket väl förstå känslan av att känna sig ovälkommen på många platser och av många människor. Jag har fått enorma brännmärken i ryggen av andras blickar under vår träning. Samtidigt tror jag det är jäkligt viktigt att kunna skaka det av sig. Är det inte folk man känner så har de ju trots allt ingen aning om hur relationen hund/förare ser ut, de har ingen aning om ifall hunden har ett bagage, de har ingen aning om hur mycket träningstimmar som ligger bakom för att få till en bättring.

För oss fortsätter utfallsträningen och den ger ett ständigt förbättrat resultat. Jag håller tummarna för att även er inkallningsträning förblir på rätt sida av utvecklingskurvan :)

Blahabla-hablaha-blablablablaha. Sömnbrist light yao ;)

2014-01-13 @ 15:10:14
URL: http://lathundarna.weebly.com
Postat av: Jonna

Alla som skriver kommentarer tycks bara läsa just kommentarerna och inte själva inlägget.
Vad håller ni på med?!
Det enda hon har skrivit om är att det är svårt att träna hundar på inkallning, mycket pga att många av er som skriver kommentarer förmodligen har fått hunden från himmelriket och aldrig behövt kämpa, och var ska man öva på det när man hela tiden känner sig ovälkommen. Ingen INGEN av er har gett ett konkret exempel på hjälp. Utan ni tenderar att bara kasta skit som om hon hade en hund med rejäla aggressiva tendenser vilket hon INTE har!
Hur lärde ni era gudahundar att komma på inkallning eller går ni bara i er trädgård med 5 m staket och har dom lösa. Grattis då är det ju så klart inga problem för er.
Sluta lägga orden i hennes mun och läs istället att många av era dö trista elaka kommentarer förstör hela självförtroende för hundägare som vill lära och som vill träna.
Håll till era bakgårdar och låt bli om ni inte kan hjälpa för det gör ni ju INTE! Taskiga är ordet! Skämmes!

2014-01-13 @ 16:56:40
Postat av: annelie

Bra poäng där. I min lilla by hade vi inte de problemet eftersom att alla känner alla. Jag har själv alltid hunden kopplad på större orter, eller nääää. Det är svårt att säga, det gäller att ha ögonen med sej och tänka på allt och all samtidigt, även sej själv och sin hund. Hur gör du?

2014-01-15 @ 08:41:37
URL: http://recently.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback