När jag körde ihjäl Sofia Bengtsson.

Så här gick det till när jag körde ihjäl Sofia Bengtsson 27 år. 
 
Det var en tidig tisdagsmorgon, klockan är tjugo över sex, det är mörkt och disigt ute. Varje gång jag får möte måste jag slå på mina vindrutetorkare för att kunna se bättre, för det duggar såpass lite att de inte behöver vara igång hela tiden. 
Samtidigt som jag kör hemifrån gör sig Sofia ordning för jobbet. Hon jobbar på kontor och för tre månader sedan fick hon en ny tjänst på kontoret som inköpsansvarig. 
Hennes son, Victor 5 år, håller på att vakna. Sofia tänder fönsterlampan och drar upp rullgardinen och pratar med honom för att han inte ska somna om. Hon lägger fram hans kläder på sängen, sätter sig sedan jämte honom och puttar lite på honom för att han ska vakna, sedan går hon in i badrummet och borstar tänderna och lägger matlådan tillsammans med viktiga papper som Victors pappa ska skriva på. 
Victors pappa lämnade Victor och Sofia när han fick veta att Sofia väntade deras andra barn. Sofia är nu i femte månaden. När hon var i sjätte veckan fick hon reda på att hon var gravid. Jätteglad och lycklig berättade hon det för Victors pappa som inte alls var lika glad och lycklig som Sofia. Efter en vecka tog han alla sina saker och försvann ut ur hennes, Victors och nu deras andra barns liv. 
När Sofia lägger på mascara ropar hon på Victor att han måste gå upp, men Victor vill fortsätta sova. 
Det slutar med att Sofia måste klä på en helt lealös son som gråter och hulkar och vrålar att han inte vill. 
Sofia som känner sig stressad börjar nu tjata mer på Victor, och högt. 
Eftersom Sofia jobbar på en annan ort och åker buss dit, bussen avgår 1 km från hennes hus 06:24. Innan hon ska till bussen ska hon lämna Victor hos sin mamma som bor i huset bredvid och som kommer lämna honom på förskolan, idag kommer hon även få hämta honom då Sofia måste träffa hans pappa som behöver skriva på de viktiga papperna. 
 
Sofia har nu lämnat en arg Victor hos sin mamma och Sofia skyndar sig nu ner till busshållplatsen. 
 
Här kommer min och Sofias väg att mötas. 
 
Jag är ca 900 meter från Sofias busshållplats , Sofia är ca 500 meter från busshållplatsen. 
Det kommer en lastbil med släp som ligger väldigt nära min sida, jag får köra mer åt min högra sida. 
Från ingenstans dyker Sofia upp, jag ser henne inte förens jag har henne 2 meter framför mig. Jag tvärtnitar och väjer för henne till vänster, medan jag väjer träffar motorhuven henne på baksidan av benen. Hon ramlar omkull.  Bilen kör in i sidan på lastbilen studsar tillbaka med en ordentlig kraft så jag snurrar med bilen ner i diket där bilen landar på taket. 
Jag hör hur något knastrar och jag ser jätte suddigt för allt blod som rinner från sidan på mitt huvud. 
Lastbilen har stannat, det är en dansk förare som pratar med mig. Jag hör knappt vad han säger men jag hör att ljud kommer från hans håll. 
Jag måste ha svimmat av för det nästa jag minns är att mörkret lyses upp av blåljus från ambulans och brandkår. Det sitter en kvinna jämte mig som försöker sätta på mig en nackkrage. När hon fått på mig den och fått ut mig förstår jag vad som har knastrat så, det är mina tänder som har gått sönder i krocken. 
Efter ett tag börjar jag bli allt mer medveten om vad som händer runt omkring mig. 
Jag ser hur brandmännen försöker lyfta min bil med en rejäl domkraft. 
När en av brandmännen springer för att hämta något ur sin bil ser jag två ben sticka ut från bilen. 
Jag märker inte att jag börjar skrika och gråta hysteriskt, men kvinnan som satte på mig nackkragen sitter på huk framför mig och pratar lugnt och mjukt med mig. 
De för sedan in mig i ambulansen och åker därifrån med sirenen på. 
Det är svart tills jag vaknar upp i ett vitt rum med en droppåse kopplad till min arm, metall runt min säng och jämte sitter min mamma och bakom henne står pappa med sina händer kramandes på hennes axlar. 
Mamma gråter, och när hon ser att jag tittar på henne kramar hon mig. Pappa kramar min hand och ler. Jag ser att han försöker hålla borta gråten.
28 stygn totalt. 5 i tinning/panna, 2 på läppen, 14 på högerben och 7 på höger armen.  
 
Medan en sjuksköterska kollar mitt dropp och mina bandage, kommer två poliser in. De berättar vad som hänt och vill ha en redogörelse från vad jag minns. 
Då kommer jag ihåg henne. Kvinnan som gick på vägen. Var det hon som låg under min bil? Klarade hon sig?
 
Sofia klarade sig inte. När jag kört in i henne första gången hade hon ramlat och tappat medvetande, men då min bil rullade ner i diket hade hon kommit under och dött direkt. 
 
Om hon hade haft reflexer på sig hade jag sett henne mycket tidigare och hon hade nu varit i livet. 
Nu är hennes son utan moder, med en far som knappt vill träffa honom. Hennes mamma och pappa är nu utan dotter. Hennes vänner har nu förlorat en glad, positiv och helt underbar vän. 
 
 
Detta är en påhittad historia, som skulle kunna vara sann. 
Tänk på vad ni utan reflexer kan åstadkomma. 
Reflexer kommer i många olika former och är väldigt billiga. Det finns västar, band, hänge, nyckelring, till och med spray. Med spray kan du måla ett mönster på dig själv, en blomma, ett hjärta eller ett skelett.  
 
Reflexer är en otroligt billig livförsäkring. 
Vad är ditt liv värt?
 
Google
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Detta är så verkligt fast påhittat men ändå så sant så använd reflex alla

2014-11-12 @ 20:05:08
Postat av: Lisa

Har vänner som själva klagar på fotgängare/cyklister som är mörkt klädda och inte syns när man kommer körande med bil, men som själva inte har förstånd nog att sätta på sig t ex en simpel varselväst för 15 spänn på macken när de ska hämta barnen på dagis, rasta hunden eller whatever. Jag fattar inte vad som är så svårt att förstå, men så syns jag, jycken, sonen och sambon nog ut i universum när billyktorna lyser mot oss.

2014-11-20 @ 23:14:02
URL: http://lathundarna.weebly.com
Postat av: Louise

Hej alla djurkompisar!

Jag har kommit över en STOR goodie bag med godis till husdjur (hund/katt/ eller gnagare) som jag behöver bli av med! Om ni snälla vill hjälpa med mig i ett projekt jag har i skolan som handlar om djurmat så deltar ni i utlottningen av denna goodie bag!

Svara bara på enkäten här: https://jfe.qualtrics.com/form/SV_3jTm5s0uzfJo3yd (bara 2-3 frågor och tar 1 min att göra!)

Och maila sedan ett mail till: [email protected] så är ni med i utlottningen av godiset!

Tack, tusen tack!

2014-11-25 @ 13:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback