14/5 -2014[Sitt, sätt dej, sitt ner, men siiiiiitt då]

Jag har märkt att jag gärna kommenderar Disa på femton olika sätt för ett enda kommando.
Försöker verkligen tänka mig för, men ibland när tålamodet brister eller hon beter sig som en kossa på grönbete ropar jag gärna ut nya ord och hoppas något ska fastna i hennes hjärnbalk så lampan tänds.
 
Härrom dagen kom jag på att jag har fyra olika ord för frikommando, vilket bllir jobbigt när man råkar säga något av det i en vanlig mening med någon och så ser man Disa skena iväg.
Måste bli bättre på det och till min nästa hund kommer jag vara hårdare på mina ordval.
 
Är ni som jag, en ordbajsare eller gör ni kloka ordval?
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag har också fått träna på att säga samma saker. Jag har inte haft olika kommandon men jag har pratat för mycket i övrigt så hunden har inte förstått vad jag velat. Tur man kan bli medveten om det och sen lära sig bli bättre :)

2014-05-15 @ 16:15:33
URL: http://www.echosierra.se
Postat av: Lisa

Hehehe, har ju sonen och när han nu vill "träna vovve" är det rätt skönt att Allvar är van vid ordbajsande ("sitt" har nog aldrig förr haft så många varianter som när sonen ska säga det, haha), att orden har samma betydelse och att de också är ganska kravlösa (allt utom "Loss" - kommer det, då jävlar spottar man ut vad man har i truten no matter what annars kommer sur matte och gräver med hela näven). Däremot när vi tränar, då är det raka rör och inga omvägar som gäller. Där skärper även jag till mig och har hela tiden ett ord för var sak. Allvar vet ju när vi tränar och när han är ledig och därmed kanske inte alltid lyssnar (och då slår dövheten hårdast mot sambon, sonen och andra i omgivningen som tror de har nåt att säga till om), så för vår del är det inget jättebekymmer :)

2014-05-20 @ 13:49:10
URL: http://lathundarna.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback