Valpkurs del 5

Vi missade tyvärr tillfälle nummer fyra, och det var väldigt synd då de hade gått genom en massa bra saker.

Jag kom dit 30 min tidigare för att få en snabbrepetition. Instruktören tyckte vi hade en mycket bra kontakt och det var kul att höra.
 
Inne pratade vi ytterst lite och kom snabbt ut på planen där vi skulle träna på koppelgående, inkallning, uppletande av godis och se hur bra de lyssnade på nej vid frestelse.

Inlärningen av koppelgående hade inte ändrats sedan tillfälle nummer tre. Vi gick runt appelplanen med hundarna runt midjan och jag kände att Boba fattade inte alls vad jag vill få ut av detta. Han drog åt höger, åt vänster tog fart bakåt, bet mig i händer och ben. 

Sedan skulle vi gå förbi en hög med korvar och så skulle vi stanna jämte högen och ville hunden dit skulle vi säga nej vänta tills vi såg att de förstod vad vi menade och därefter belönade vi och fortsatte därifrån.
Jag och de andra kursdeltagarna fick veta att jag hade ett bra och bestämt nej och det räckte att säga det en gång. 
Kul att jag hade ett bra nej, men vi var ett av de få ekipagen som fick gå förbi korvhögen och säga nej fler gånger än de andra. Det var ett ekipage där det räckte med en gång. De var väldigt duktiga.


Uppletande var han ypperligt duktig på. Vi trampade upp en ruta på 1x1 där vi droppade lite godisbitar, och Boba fattade direkt. Jag ser en framtid för hans nos.





Inkallningen satt som en smäck. Han har blivit så galet bra på inkallning, men och utan störning. Eller vi har inte övat med hur mycket störning som helst, men vi övar.

Inomhus gick det lättare att få honom att slappna av. Kan vara för att han blev så himla trött där ute. 
Men de sista 20 minuterna var det mycket gnäll och ingen ställning var bra. Då somnade han sittandes lutandes mot mitt ben. Sötnöt.

Kommentarer
Postat av: johanna

låter som om det går bra :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback