15/3 -2012[Små är värre]

Igår var jag och min svarta bus på stranden på en promenad. Vi var inte direkt ensamna, mycket hundfolk och mycket kostymer var ute.

Disa njöt och jag såg hur glad hon var, eftersom hon var femte meter fick spratt.

Lite längre fram såg jag en man med två hundar en jack russel och border terrier. Tyckte han betedde sig mycket märkligt så jag fortsatte att titta på håll.
Han lät den lösa hoppa upp på den andra och sen såg det nästan aggressivt ut och mannen gjorde inget för att bryta utan gick i cirklar. Mycket knepig lek, tänkte jag. Efter en stunds dansade  och vi kommit lite närmre (han stod vid sanddynorna och vi vid vattnet) så ser jag att han sparkar iväg den andra hunden som blir liggandes, av chock förmodar jag, och mannen går iväg. Aha det är inte hans hund, men vart är ägaren för det här hade ändå pågått i några minuter och ingen annan var i närheten.
Mycket längre bort ser jag en kvinna komma gåendes och hon ropar efter russeln. Mannen ser och fortsätter gå, och då följer russeln efter. Kvinnan börjar nu springa och mannen har gått upp på sanddynorna med bägge hundarna och efter ett tag är kvinnan ifatt. Hon tar med sin hund och fortsätter gå. Ett par kostymer kommer gåendes och hunden springer fram och hoppar upp på dom och de verkar vara irriterade men kvinnan fortsätter gå, sen ser man henne inte längre.


Igår kväll på våran kvällsrunda ser jag och Disa en hund med ägare långt där framme. Märker efter ett tag att hunden är lös, men ägaren verkar ha full koll. Jag är så inne i Disa och ser hur hon fryser och när jag tittar upp så ser jag att hunden, som liknar en lagotto fast mindre, är närmre oss än vad ägaren är, så jag stannar.
Först gör ägaren ingenting, hunden tar ett steg fram. Ägaren som jag nu ser är en kvinna ropar på "Gucci" som inte bryr sig. Ropar igen och "Gucci" tar ett steg fram. Kvinnan ropar lite bestämdare och klappar med händerna, "Gucci" bara stirrar på oss. Jag märker ju att hunden är mer intresserad av oss än att komma till sin matte, så jag och Disa går ut en bit och sätter oss och väntar med att träna kontakt. Kvinnan fick tag i hunden och fortsätte sin promenad med hunden i koppel och jag och Disa fortsatte våran promenad.

Sånt här tycker jag bara är kul, för det visar vilken lydig och uppfostrad hund jag har kämpat för att få.
Att Disa sköter sig bättre på promenaden än en lös hund gör min dag.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback