När dagen kommer, hur överlever man då?

När jag skaffar en valp är inte första tanken att om tio år kommer jag få ta de tuffaste beslutet jag kan ta.
Det är heller inget jag går/gick och tänkte på varje dag heller, ändå vet jag att en dag kommer det komma.

Frågorna hopar sig. Är det en frisk hund jag tar bort? Hade jag kunnat göra mer? Är jag egoistisk? Led hon längre än jag förstod?
Hur förbereder man sig? Att ha den värsta dagen planerad?
 
 
Innan vi kommer till själva poängen, ska jag kort berätta om Disa och vår relation.
Efter hennes kastration blev hon reaktiv och det tog oss många instruktörer (som själva inte förstod eller om de förstod och inte förklarade för mig) och lång tid innan jag förstod vårt dilemma.
Det hjälpte inte heller med de jag hade runt mig, de fick mig att tro att Disa var helt värdelös. Vår relation var sönder och det uppstod tjaffs hela tiden.
Jag började till slut acceptera läget och började hjälpa henne istället för stjälpa.
Fick hjälp av en duktig instruktör som fick mig att inse hur bra och duktig hon är. Vi började växa tillsammans och relationen blev bättre.
När jag flyttade in där vi bor nu, tog det inte lång tid innan Disa blev husses hund. Disa avgudar honom, och med honom är hon lycklig.
Ibland kan det dock bli för mycket. Det räcker med att han går ut för att greja i trädgården så börjar hon stressa och pipa och vandrar runt i hela huset.

Det är här det blir så mycket svårare än vad det kanske annars kunde vara.
Disa blir stressad av att åka bil. Hon blir stressad av veterinärer.
Jag vill inte att hon ska somna in när hon är stressad och i en obekväm miljö.
Hur kan jag ta ifrån henne, hennes husse?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback